De unge mennesker flokkes om køreskolerne, for et kortkørt er nøglen til friheden. Friheden til at køre hvorhen man vil, friheden til at rejse og friheden til at bevæge sig fra a til b.

Bilerne i dag er også blevet så billige, at selv studerende på SU har råd til at holde bil. De kan ofte erhverves for ca. 1000 kroner om måneden hvortil der så kommer udgifter til forsikring, brændstof og vedligeholdelse.

Men lærer de unge nok om biler, når de tager et kørekort?

Lærer de f.eks. at skifte olie på bilen? Lærer de at måle dæktryk? Lærer de at udskifte en vinduesvisker?

Nej! I dag lærer de blot at køre bil og betjene de elektriske mekanismer inde i selve bilen. Men det er jo også nærmest sådan at man skal have en højere datamatiker uddannelse for at kunne starte en bil.

Nøglen er væk, bilen startes på en knap. Og kan du ikke finde ud af det, så kan du gøre det via en app på din telefon. Du skal kunne finde rundt i menuen på skærmen, hvor alt fra lyd og lys til dæktryk og kilometerstand kan aflæses, hvis man ellers kan finde rundt i navigationen på skærmen, som i nogle biler er større end den største iPad.

Eller tænde for en motorvarmer via en lille fjernbetjening, så de kan komme ud i en varm bil om morgenen.

Måske skulle man bruge lidt flere ressourcer på at lære de unge mennesker at kunne vedligeholde deres bil. Måle dæktryk, skifte viskere, skifte pærer, kontrollere kølervæske og sprinklervæske eller meget af det andet basale.

Nogle gange ser man fortvivlede nyudklækkede køreskole elever, der ikke aner deres levende råd, når bilen lige pludselig ikke reagerer, som de havde lært på køreskolen. Eller hvis dækket lige pludselig er fladt. Så aner de ikke hvor reservehjulet siddet. Så må de ty til forældrene, som så skal komme ud og redde dem.

Man bør måske lige bruge en køretime eller to på at gennemgå de mest basale vedligeholdelsesopgaver på en bil, så vi ikke sender folk ud på vejene, som i sidste ende kan ødelægge deres nyerhvervede bil eller endnu værre, blive inddraget i ulykker på grund af manglende vedligeholdelse.

Det kan ende med at koste samfundet mange penge, så det bør man måske have lidt mere fokus på fremover.

Bare et lille surt input herfra.

Over and out.